به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حذف و اضافه یارانه ها در وقت اضافه این روزها تا جایی بحث برانگیز شده است که در اندیشه معاصر پیرامون این موضوع مطالبی را شرح خواهیم داد و در ادامه ورود به سامانه هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir را مورد بررسی قرار داده ایم تا یارانه بگیران از طریق […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حذف و اضافه یارانه ها در وقت اضافه این روزها تا جایی بحث برانگیز شده است که در اندیشه معاصر پیرامون این موضوع مطالبی را شرح خواهیم داد و در ادامه ورود به سامانه هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir را مورد بررسی قرار داده ایم تا یارانه بگیران از طریق سایت هدفمندی یارانه ها به نشانی hadafmandi.ir بتوانند درخواست و اعتراضات خود را به ثبت برسانند.

هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir

سیاست‌های مرتبط با یارانه نقدی در دولت چهاردهم هنوز به‌طور واضح مشخص نشده است، به خصوص در خصوص برنامه کالابرگ که به عنوان یک ابزار مقابله با تورم برای خانواده‌های کم درآمد عمل می‌کند، رویکرد دقیق دولت جدید هنوز اعلام نشده است.

بیش از ۱۳ سال از آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و تاکنون ۱۶۳ مرحله از یارانه نقدی به‌حساب خانوارهای مشمول واریز شده است؛ اما همچنان، با تغییر دولت‌ها این بحث مطرح می‌شود که سیاست‌های یارانه‌ای که تقریباً همه به آن انتقادهایی دارند، در دولت جدید تغییر می‌کند یا نه.​

دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمد که بحث تمدید طرح تشویقی کالابرگ (فجرانه) در دولت سیزدهم ناتمام مانده بود و از سوی دیگر آمارها از محقق نشدن منابع اختصاصی طرح یارانه‌ها حکایت داشت.

از زمانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون، از یک‌سو یارانه‌بگیران به‌خصوص در دهک‌های پایین چشم‌انتظار تغییر رقم یارانه نقدی همگام با تورم و رشد قیمت کالاهای اساسی و انرژی هستند و از سوی دیگر، دولت‌ها در تکاپو برای اینکه منابع مکفی برای توزیع یارانه نقدی فراهم کنند.

در این میان، طرح کالابرگ الکترونیک به‌عنوان یک پیوست معیشتی برای اجرای سیاست حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، روزنه‌ای برای تقویت معیشت اقشار ضعیف، بدون نیاز به تغییر رقم یارانه نقدی عمومی باز کرد و به‌ویژه با اجرای طرح فجرانه، نظر مثبت بسیاری از سیاست‌گذاران حوزه رفاه را به خود جلب کرد.

این طرح سه ماه که از دهه فجر ۱۴۰۲ آغاز شده بود، در حالی در بهار ۱۴۰۳ به پایان رسید که با شهادت آیت‌الله رئیسی و اتمام عمر دولت سیزدهم، فرصتی برای تعیین تکلیف آن دست نداد. حال، خانوارهایی که به مدد طرح فجرانه توانسته بودند معیشت خود را با هزینه پایین‌تر تأمین کنند، در انتظار تصمیم دولت جدید برای نحوه اجرای این طرح هستند.

انتظارات برای واقع‌بین کردن مبلغ یارانه نقدی یک‌طرف ماجراست؛ سوی دیگر ماجرا منابع تأمین شده برای اجرای این طرح است که بنا به اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، منابع تعیین شده برای هدفمندسازی یارانه‌ها در ۶ ماهه امسال محقق نشده و این حوزه عملاً با کسری قابل‌توجه منابع روبروست.

طیبه حسینی، چندی پیش در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها در مورد احتمال تغییر رقم یارانه نقدی، گفته بود به دلیل کسری منابع، رقم یارانه تغییر نمی‌کند و هیچ برنامه‌ای برای افزایش این مبلغ یارانه وجود ندارد.

حذف و اضافه یارانه ها در وقت اضافه

به گفته حسینی، در نیمه اول سال جاری، از مجموع منابعی که باید برای هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شد تقریباً ۵۳.۵ درصد محقق شده و ۴۶.۵ درصد کسری منابع وجود دارد.

طبق قانون بودجه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به ازای هر نفر مشمول در دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد در دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند.

طبق قانون دولت‌ها مکلف به حذف یارانه ثروتمندان هستند؛ اما به‌جز سال ۱۳۹۳ که ضمن دعوت مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی، بخشی از مشمولان نیز حذف شدند، هیچ اقدام گسترده‌ای برای حذف یارانه‌بگیران فاقد شرایط انجام نشده است.

در یکی دو سال اخیر با تجهیز داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و برگزاری آزمون وسع ۶ ماهه، فرایند حذف محدود افراد در دهک بالا و اضافه کردن مشمولان جدید در حال انجام بوده و در پاییز امسال نیز با اجرای آزمون وسع جدید، احتمال تغییر در ترکیب یارانه‌بگیران وجود دارد؛ البته این تغییرات محدود بوده و در حد حذف و اضافه چند هزار نفر خواهد بود.

ورود به سامانه هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir

به گزارش اندیشه معاصر، پس از اجرای طرح یارانه ها، مشکلات متععدی بر سر راه این طرح قرار گرفت که از جمله آن ها می توان به افزایش جمعیت و سختی تامین منابع مالی اشاره کرد. به همین جهت سازمان هدفمندسازی یارانه ها به روی کار آمد تا مدیریت دقیق تری بر روی این منابع صورت گیرد و به این شکل نحوه بهره مندی مردم از این طرح کمک معیشتی هدفمند تر شود. این سازمان نیز سایت خود را راه اندازی نمود تا خدمات مرتبط با یارانه را بهتر به مردم عرضه کند.

به همین جهت در اندیشه معاصر سعی شده است که به معرفی سایت سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخته شود و جزئیات بیشتری از آن شامل نحوه ورود به سامانه و معرفی میز خدمات hadafmandi.ir ارائه شود تا کاربران با این سامانه بیشتر آشنا شوند.

معرفی سایت هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir

از زمانی که طرح پرداخت یارانه به اجرا درآمد، بحث های فراوانی در خصوص معایب و مزایا آن مطرح شده است. یکی از مواردی که بسیار مورد بحث بوده است، تامین منابع مالی جهت واریر یارانه ها می باشد که فشار زیادی به دولت وارد کرده است. به همین دلیل نیاز به وجود سازمانی جهت مدیریت و ساماندهی اجرای این طرح برای پیشبرد صحیح آن، به شدت حس می شد که این دلیلی شد تا سازمان ساماندهی یارانه ها به روی کار آید.

سازمان هدفمندی یارانه ها با مشکلاتی از قبیل اختلاف مبلغ یارانه با قیمت های موجود در بازار، تامین منابع مالی و افزایش رشد جمعیت مواجه بوده است. این سازمان با تدوین برنامه ای سعی کرد تا با شناسایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد و تلاش برای دهک بندی آن ها، افراد کم برخوردار و ثروتمند را در گروه های مختلف طبقه بندی کند تا متناسب با دسته ای که هر یک از افراد در آن قرار می گیرند، به آن ها یارانه پرداخت شود و یارانه افراد ثروتمند حذف گردد تا بودجه ای که برای پرداخت به این افراد استفاده می شد، بین افراد کم برخوردار پخش شود.

این سازمان با توجه به فعالیت هایی که انجام می دهد اقدام به راه اندازی سایت خود کرده است تا علاوه بر معرفی این سازمان، بخش هایی نبز برای پاسخ به سوالات پرتکرار مردم ایجاد کند. همچنین در سایت hadafmandi.ir، لیست خدمات یارانه ای مانند تغییر سرپرست خانوار، قرار داده شده است که راهنمای دریافت هر کدام از این خدمات ارائه گردیده اند.

همچنین یکی دیگر از نکات مهم سایت سازمان هدفمندسازی یارانه ها hadafmandi.ir، انتشار اخبار مرتبط با این حوزه است. این ویژگی به خصوص پس از اجرای طرح جدید یارانه ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که اکنون بسیاری از افراد قصد ثبت نام مجدد یارانه را دارند. اخبار زمان و نحوه ثبت نام جاماندگان و منصرف شدگان یارانه از طریق این سایت اعلام می شود.

نحوه ورود به سایت هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir

همان طور که گفته شد، سازمان هدفمند سازی یارانه ها، بخشی از خدمات مردم را از طریق سایت خود ارائه می دهد. اما برای بهره مندی و استفاده از برخی از این خدمات نیاز است که افراد به سامانه هدفمندی وارد شود شوند. به همین دلیل در ادامه این بخش، نحوه ورود به سایت سازمان هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir ارائه شده است.

نحوه ورود به سایت سازمان هدفمندی یارانه ها

ابتدا در مرورگر خود آدرس hadafmandi.ir را بنویسید تا به طور مستقیم به سایت سازمان هدفمندسازی وارد شوید.

در صفحه باز شده، روی گزینه ای که در تصویر زیر مشخص شده است، کلیک کنید.
اکنون نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را بنویسید و روی گزینه ورود به سیستم کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.با توجه به اینکه بسیاری از افراد ثبت نام یارانه جامانده اند و یا انصراف داده اند، در صورتی که بخواهند در طرح جدید یارانه ثبت نام کنند باید به سایت ثبت نام یارانه بروند.

معرفی میز خدمات سایت هدفمندی یارانه ها hadafmandi.ir

تعداد خدمات قابل ارائه در خصوص یارانه تقریبا فراوان است، زیرا نیاز افراد با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل، سازمان هدفمندسازی یارانه ها تصمیم گرفت تا بخشی را در سایت خود تحت عنوان میز خدمات ارائه دهد که خدمات عمده مورد نیاز افراد را پوشش می دهد و آن ها را برای رفع مشکلشان راهنمایی می کند. در این بخش، به معرفی برخی از امکانات میز خدمات سایت سازمان هدفمند سازی یارانه ها hadafmandi.ir پرداخته شده است.

شناسه خدمات سازمان

سامانه رفاهی: سامانه رفاهی به منظور ثبت نام افراد جهت دریافت یارانه طراحی شده است که در حال حاضر تنها دو خدمت شماره حساب و اطلاعات یارانه پرداختی را ارائه می دهد. در آینده و با اطلاع رسانی سازمان هدفمندی یارانه ها، فرایند ثبت نام متقاضیان یارانه نیز در این سایت آغاز خواهد شد.

برقراری یارانه نقدی نوزادان: یکی از مواردی که برای خانواده هایی که صاحب فرزند می شود مهم است، فعالسازی یارانه نوزادشان می باشد. در این بخش از میز خدمات hadafmandi.ir، راهنمای دریافت این خدمت ارائه شده است. این خدمت به صورت غیر حضوری از طریق سامانه رفاهی قابل انجام است.

برقراری یارانه نقدی خانوار جدید به موجب ازدواج: تمامی زوج هایی که به تازگی ازدواج کرده اند می توانند درخواست دریافت یارانه کنند. راهنمای فعالسازی یارانه این افراد نیز در این بخش ارائه شده است که باید به صورت حضوری به پلیس +۱۰ مراجعه نمایند و درخواست خود را ثبت نمایند.

تغییر اطلاعات حساب بانکی مشمولین دریافت یارانه نقدی: ارائه این خدمت به صورت حضوری می باشد و سرپرست خانوار باید به بانک عامل خود مراجعه نماید تا حساب کنونی خود را رد کند و سپس به بانک جدید مراجعه نماید تا این بانک اطلاعات حساب جدید را در سامانه مربوطه وارد کند.

ارائه اطلاعات یارانه پرداختی سرپرستان خانوار: افرادی که قصد مشاهده اطلاعات یارانه پرداختی خود را دارند می توانند به سامانه رفاهی مراجعه نمایند./اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

+